- Objavljeno: 19.02.2010.
VOZAČKA DOZVOLA – POVLASTICA, A NE PRAVO!
Javna cesta je površina od općeg značenja za promet kojom se svatko može slobodno koristiti uz uvjete određene Zakonom o sigurnosti prometa na cestama ( čl. 2 st. 1 toč.2 ) i koju je nadležno tijelo proglasilo javnom cestom.
Javna cesta je površina od općeg značenja za promet kojom se svatko može slobodno koristiti uz uvjete određene Zakonom o sigurnosti prometa na cestama ( čl. 2 st. 1 toč.2 ) i koju je nadležno tijelo proglasilo javnom cestom.Postoje, međutim, vozači koji ne razumiju značenje riječi ZAKON i poštivanje zakonskih odredbi. Takvi bezobzirni vozači nesvjesni posljedica koje uzrokuje njihova rizična adrenalinska vožnja dopuštaju si pravo da ugrožavaju druge sudionike u prometu među kojima su posebice ugrožena djeca, starije i nemoćne osobe kao i oni sami. Da bi stekao pravo na upravljanje vozilom određene kategorije vozač prije svega mora biti duševno i tjelesno sposoban za upravljanje takvim vozilom i to je eksplicitno navedeno u prvom stavku članka 216. ZSPC-a. Teško je u određenom trenutku promatraču i običnom čovjeku razumjeti potrebu pojedinca za rizičnim ponašanjem u prometu. U nekim zemljama Europske unije svako ponašanje u prometu koje u velikoj mjeri odudara od propisanih Zakona zahtijeva i intervenciju, odnosno medicinsko-psihološki pregled (npr. Njemačka). Hrvatska ne poznaje takvu odredbu u svome zakonodavstvu i osim ciljanoga represivnog djelovanja kao krajnja i najdrastičnija mjera je oduzimanje vozačke dozvole. Kada vozač prikupi devet negativnih bodova, hoće li se vozaču izricati mjera zabrane upravljanja motornim vozilom svih kategorija u trajanju od dvanaest mjeseci ili pak samo određene kategorije u trajanju od devet mjeseci ovisi prvenstveno o težini prekršaja koji je vozač počinio, odnosno propisuje li zakon pretežno tri ili dva boda. Nadalje, onim tvrdokornima, koji po isteku prethodno opisane mjere u vremenskom razdoblju od pet godina prikupe ponovno devet bodova, izreći će se mjera poništenja vozačke dozvole. Tek nakon proteka od dvije godine od izvršenja mjere poništenja vozačke dozvole vozač može ponovno pristupiti polaganju vozačkoga ispita. Napominjemo da za takve slučajeve još nisu u potpunosti ispunjeni uvjeti dok je od 17. lipnja 2008. godine, dakle od stupanja na snagu novoga Zakona o sigurnosti prometa na cestama, za 277 vozača izrečena mjera zabrane upravljanja određenom kategorijom u trajanju od devet mjeseci te za 17 vozača izrečena mjera zabrane upravljanja svim kategorijama u trajanju od dvanaest mjeseci.
Upozorenje policije!
Dok su na snazi navedene zaštitne mjere, sukladno čl. 289 ZSPC-a, vozač ne smije za to vrijeme upravljati vozilom u prometu na cesti. U protivnom, temeljem istoga članka kaznit će se novčanom kaznom u iznosu 5.000 do 15.000 kuna ili kaznom zatvora do 60 dana. Istom novčanom kaznom kaznit će se za prekršaj pravna i fizička osoba obrtnik ako naredi ili dopusti vozaču da upravlja motornim vozilom za vrijeme dok mu je izrečena mjera zabrane upravljanja motornim vozilom, dok će odgovorna osoba u pravnoj osobi biti kažnjena novčanom kaznom u iznosu od 1.500 do 5.000 kuna.
Nadalje, Zakon o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona ( NN 152/2008 od 24. prosinca 2008. godine) u članku 308. propisuje da će se vozač prema kojemu je primijenjena zaštitna mjera zabrane upravljanja motornim vozilom kazniti kaznom zatvora od tri mjeseca do tri godine, ukoliko se zatekne u prometu.
Nadalje, Zakon o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona ( NN 152/2008 od 24. prosinca 2008. godine) u članku 308. propisuje da će se vozač prema kojemu je primijenjena zaštitna mjera zabrane upravljanja motornim vozilom kazniti kaznom zatvora od tri mjeseca do tri godine, ukoliko se zatekne u prometu.
Nažalost, takovi vozači nisu rijetkost na cestama Osječko-baranjske županije. Naime, samo u prošloj godini policijski službenici Policijske uprave osječko-baranjske zaustavili su 299 takovih vozača, a protiv njih 245, nakon dovršenog kriminalističkog istraživanja, podnijeli odgovarajuću kaznenu i prekršajnu prijavu.
Iz opisanoga je vidljivo da će 294 vozača uslijed nepoštivanja zakonskih odredbi, u najblažem slučaju, udobnost i komoditet osobnoga prijevoza zamijeniti gradskim.